De afgelopen jaren is de focus van de politiek en de auto-industrie volledig gericht op elektrische auto’s en het terugbrengen van CO2. Harstikke mooi natuurlijk. Echter vraag ik me af of we daarmee op dit moment al een positieve bijdrage leveren aan ons milieu!
Bij bovenstaande opmerkingen zullen velen denken: “Man, wat bazel je nou. Een elektrische auto stoot toch geen smerige uitlaatgassen meer uit? Een kind kan zien dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu.”
Toch moet je verder kijken dan de elektrische auto alleen. Deze auto’s worden namelijk opgeladen door laadpalen. En die laadpalen worden weer gevoed door stroom van de energiemaatschappij. En deze energiemaatschappij moet die stroom opwekken. In Nederland wordt 85-90% van de stoom nog opgewekt met fossiele brandstoffen. Fossiele brandstoffen wil zeggen, we gaan gas of kolen in brand steken en de warmte die daarmee vrijkomt, gaan we gebruiken om stroom op te wekken.
Gas versus kolen
Een gascentrale is 2x schoner dan een kolencentrale. Echter, kolen zijn goedkoper dan gas en daarom wordt het verbranden van kolen het meest gebruikt. Daarnaast wordt de gasproductie, mede door alle problemen in Groningen, teruggeschroefd, wat geen positieve invloed zal hebben op de gasprijs.
Accu’s een probleem(?)
Om nog maar niet te spreken van de accu’s die in deze auto’s zitten. Die gaan een bepaalde tijd mee, maar komen op een gegeven moment weer in het milieu terecht. En (nergens op gebaseerd, behalve mijn boerenverstand) misschien moet je deze accu’s wel vaker vervangen tijdens de levensduur van de auto. Mijn mobiele telefoon gebruikte ik dagelijks en was na 2,5 jaar volledig op. Binnen een uur was deze weer leeg. Mobiele auto’s moeten bij dagelijks gebruik (zeker met de actieradius van de eerste generaties) meerdere keren per week worden opgeladen. Dus deze accu’s zullen na een aantal jaar vervangen moeten worden. Zeg voor het argument eens per 4 jaar (de meningen over de levensduur van auto accu’s zijn namelijk verdeeld. De fabrikanten claimen een levensduur van 20 jaar, maar sommige onderzoeken wijzen uit dat ze maar 4 tot 10 jaar meegaan). Dat betekent dat tijdens het leven van mijn oude auto (na 16 weg gedaan – wel naar de volgende eigenaar, niet naar de sloop) ik al 4 setjes accu’s zou hebben versleten. Dat is ook een grote aanslag op het milieu erbij.
Kortom onze auto’s rijden dus heel milieubewust op elektriciteit die met het verbranden van kolen is opgewekt. We gebruiken daarbij veel accu’s die behoorlijk veel CO2 kosten om te maken en kosten ook weer CO2 om later weer af te breken. Maar we kunnen wel zeggen dat we milieubewust bezig zijn. Jij rijdt nog in een vieze stinkauto, maar wij denken tenminste aan het milieu. Het voelt bij mij een beetje als milieubewustzijn voor de bühne.
De accu’s moeten dus ook weer worden opgeruimd als ze weer in het milieu komen. Gelukkig bevatten de nieuwe accu’s geen – minder zware metalen als cadmium, kwik of lood meer. En dus kunnen ze veel beter gerecycled worden dan de vroegere accu’s. Maar ook hierbij gebruik je bij de verwerking CO2. Als je een zoektocht gaat doen op het internet, dan merk je dat er weinig duidelijkheid is over de levensduur van de accu’s of van het CO2-gebruik van een dieselauto ten opzichte van een elektrische auto.
Conclusie
Moeten we dan maar geen elektrische auto’s gaan rijden? Nee, dat zeg ik niet. Natuurlijk moet je een begin maken. 10-15% van de stroom wordt duurzaam opgewekt. En dat percentage zal over de jaren heen alleen maar meer worden. Dus langzaam maar zeker zullen de elektrische auto’s beter worden voor het milieu. Ook zullen steeds meer eigenaren hun auto in de toekomst kunnen opladen met stroom uit hun eigen zonnepanelen. Dus worden ze langzaam maar zekerder beter voor het milieu. Neem daarbij ook nog even mee in dat de levensduur van de accu’s door nieuwe ontwikkelingen langer zal zijn. Of dat er zelfs een nieuw type accu’s komt etc etc. Het is echter net zo goed mogelijk dat de elektrische auto in deze vorm het helemaal niet gaat halen, maar dat is het onderwerp van een volgend artikel.
Simon Rijk
op 21 Mar 2022