Ter herinnering: in 2014 won Lijst Kras de verkiezingen. Wethouder Rijkenberg werd destijds neergezet op de portefeuilles Verkeer en Economische Zaken. Eind 2015 won Lijst Kras wederom de verkiezingen. Wethouder Rijkenberg kon onverrichter zake aftreden als wethouder, want dit keer had de fractie Kras de zinnen gezet op de RO portefeuille. Albert Koning trad aan als wethouder. Tijd om de balans op te maken bij de start van het vijfde toeristenseizoen onder leiding van Lijst Kras.
TURBO-ROTONDE JULIANAWEG/ZEESTRAAT MOCHT NIET VAN LIJST KRAS
Om de Zeestraat te ontlasten van het mega zware busverkeer (18 parkeerplaatsen voor touringcars op het AMVO terrein met in- en uitvoegend verkeer over het fietspad) werd het “laden en lossen” van toeristen tijdelijk verplaatst naar de voormalige halte aan de Julianaweg tegenover Pier. In de tussentijd werd gewerkt aan een ontwerp voor een zogenaamde turbo-rotonde zodat al het verkeer beter afgewikkeld zou kunnen worden en er vóór de AMVO een definitieve volwaardige laad- en losplaats gerealiseerd zou worden op een manier dat het overige verkeer er geen last van zou hebben. De turbo-rotonde werd ontworpen, alsmede de in- en uitgang van de te realiseren parkeergarage onder het AMVO-terrein. Dit alles was onderdeel van de toekomstvisie voor het dorpshart van Volendam. In de turbo-rotonde werd rekening gehouden met twee laad- en losplaatsen voor touringcars per kant, naast de openbaar vervoerhalte. Ondanks dat het bestemmingsplan werd vastgesteld en onherroepelijk werd, mocht de parkeergarage en de turbo-rotonde, die echt zouden bijdragen aan een oplossing voor diverse problemen in de Oude Kom, van Lijst Kras niet gerealiseerd worden. Het werd afgedaan als megalomaan. Wethouder Rijkenberg had nog wel interesse voor het plan, maar zijn fractie was genadeloos. Het plan moest van tafel.
Was de turbo-rotonde maar uitgevoerd in plaats van 3 miljoen voor steentjes….
VIJFDE TOERISTENSEIZOEN ZONDER OOK MAAR 1 ENKELE VERBETERING
Inmiddels is het vijfde jaar ingegaan met een college onder leiding van Lijst Kras. Wij kunnen helaas, samen met veel ongeruste bewoners en ondernemers, niet anders dan vaststellen dat er in die afgelopen jaren, niets, maar dan ook helemaal niets gedaan is aan de toeristenproblematiek. Het wordt de komende jaren alleen maar drukker en drukker, maar de bewoners zijn de dupe. Verkeersstromen zijn niet meer te hanteren. Files op de Julianaweg zijn schering en inslag. Op zaterdag zijn irritaties op het AMVO terrein van in- en uitparkerende mensen meer regel dan uitzondering door een groot parkeertekort. Volgens wethouder Runderkamp (VVD) laten diverse werkzaamheden bovendien nog jarenlang op zich wachten. De Julianaweg reconstructie is kennelijk nog lang niet aan de beurt. Nu dit college smijt met geld, vragen wij ons werkelijk af waarom de Julianaweg niet wordt aangepakt. Over het “Lijst Kras Europaplein plan” hebben wij al eerder geschreven dat het aan geen enkel probleem in de Oude Kom een positieve bijdrage zal leveren, behalve dat het er waarschijnlijk wel ‘errug mooi’ uit gaat zien. Maar het gaat wel errug veel gemeenschapsgeld kosten, zonder dat het iets oplost.
HORECA EN RECLAMES DOMINEREN HET STRAATBEELD
Daarnaast is het ook nog eens zo dat dit college soepeler omgaat met het toestaan van horeca. Sterker nog, wethouder Schütt (Zeevangs Belang) vindt dat het horecabeleid op de schop moet en dat we ruimere toelatingsregels moeten hanteren.
Landelijke pizza bezorg ketens domineren straatbeeld Volendam
Inmiddels is dit zichtbaar geworden door de oprukkende pizza-bezorgtenten. Voorheen werden deze landelijke horeca ketens tegengehouden in panden met een bestemming detailhandel. Panden met een bestemming detailhandel zijn immers bedoeld voor winkels en niet voor horeca. Kennelijk heeft dit college een pizza-bezorgtent geschaard onder ‘detailhandel’, waardoor de ruimte voor detailhandel nog verder is gedaald en de huren omhoog zijn gegaan. Een zeer slechte zaak voor de Oude Kom. Bovendien trekken de pizza-bezorg tenten geen publiek aan, omdat ze bezorgen. Het trekt dus klanten weg uit de Oude Kom in plaats van een winkeltje dat klanten naar het centrum trekt. Juist Lijst Kras was altijd tegen landelijke ketens en die staat dit nu juist allemaal toe! Ook over optreden tegen de zogenaamde bierfiets is nog niets bekend. Dit alles in combinatie met de vreselijke reclameborden, het weghalen van de fietspaden uit de Zeestraat en de aanstaande slechte bereikbaarheid van de Oude Kom, kan weleens de genadeslag zijn voor het centrum.
HET IS NOG NIET TE LAAT
Volendam|80 wil niet doemdenken, maar probeert keer op keer constructief mee te denken door met echte oplossingen te komen. De coalitie negeert de oppositie echter volledig. Daarom blijven wij schrijven over de historische en kostbare blunders die deze coalitie aan het maken is. Volendam|80 hoopt nog steeds dat het gezonde boerenverstand weer terugkeert bij deze coalitie. Van een mooi bord kun je niet eten. Van een mooi plein ook niet. We hebben alleen iets aan een functionele Julianaweg, met turborotonde, een toegankelijke ondergrondse parkeergarage met stijgpunt nabij de winkels, een veilige verkeersstroom met fietspaden en publiek aantrekkende winkels.
Heeft u nog vragen of suggesties? Mail het ons: info@volendam80.nl